Een huisstijlhandboek, misschien heb je het al eens voorbij zien komen of over gelezen op mijn website of in mijn posts. Maar wat is het nu eigenlijk? En is dat nu echt nodig? Een vraag die ik regelmatig terug hoor komen. In dit blog leg ik je uit waarom het zo belangrijk is om een huisstijlhandboek te hebben. En waarom ik een logo op maat altijd met een huisstijlhandboek oplever.
Laat ik eerst de vraag beantwoord wat een huisstijlhandboek nu eigenlijk is. Het is een document waarin de richtlijnen en regels voor het toepassen van een huisstijl van een organisatie vastliggen. Denk hierbij dan aan welke kleurcodes er gebruikt worden, welke lettertypes en hoe je het logo het beste toe kunt passen om het goed tot zijn recht te laten komen. Afhankelijk van of het bedrijf ook gebruik maakt van drukwerk als visitekaartjes of flyers of een layout voor social media, wordt dit ook opgenomen in het huisstijlhandboek.
Doordat je deze richtlijnen vastlegt in een huisstijlhandboek maak je het jezelf heel makkelijk om met andere partijen samen te werken. Zo kan bijvoorbeeld een webdesigner, beletteraar of collega in dit document terugzien hoe ze het logo het beste kunnen toepassen.
Een huisstijlhandboek is dus noodzakelijk voor een consistente toepassen van de huisstijl.
Waarom is dat zo belangrijk?
Op het oog lijken sommige afwijkingen (bijvoorbeeld kleurverschil in documenten) niet echt op te vallen. Maar hoe meer verschillende varianten er ontstaan, hoe minder goed herkenbaar je bent. Daarnaast is het natuurlijk totaal niet professioneel. Het is dus van belang dat logo’s, kleuren en lettertypes altijd op exact dezelfde manier worden toegepast.
Mensen zien dagelijks duizenden logo’s en huisstijlen voorbijkomen, hoe vaker ze jouw logo zien en gaan herkennen, hoe beter voor je naamsbekendheid!
Welke onderdelen moet een huisstijlhandboek bevatten?
- Logo gebruik
In een huisstijlhandboek moet te zien zijn hoe je het logo toe kunt passen. Hoe positioneer je het logo? Hoe staat het op een gekleurde achtergrond en mag dat überhaupt?
2. Kleurgebruik
Uit welke primaire en secundaire kleuren is de huisstijl opgebouwd en welke kleurcodes horen daarbij.
3. Lettertypes
Welke lettertypes gebruik je in het logo en binnen de huisstijl?
4. Huisstijlelementen
Bevat de huisstijl nog meer elementen naast het beeldmerk? En hoe pas je deze toe?
5. Huisstijldragers
Daarnaast is het van belang dat alle huisstijldragers die ontwikkeld zijn, vast te leggen in het huisstijlhandboek.