Naast kleurgebruik en afbeeldingen of iconen zijn lettertypes ook heel bepalend voor het totaalplaatje van een ontwerp. Het kan een logo of bijvoorbeeld drukwerk of websites een boost geven of juist helemaal naar beneden halen. Een lettertype draagt dus enorm bij aan de algehele uitstraling van een design. Je moet dit dan ook niet onderschatten!
In deze blog neem ik je kort mee in de wereld van lettertypes. Met deze informatie kun je een gegronde keuze maken voor de lettertypes die je gebruikt in je huisstijl.
Font of lettertype?
Misschien heb je het woord font ook al een keer gehoord of gelezen. Het heeft wel degelijke een andere betekenis als het woord lettertype maar ze worden vaak door elkaar gebruikt. Een lettertype is een ontwerp van een letter. Zo’n hele set letters (a t/m z) is een lettertype. Een font is de combinatie van het gekozen lettertype, de grootte en de stijl. Met de stijl bedoel ik dan bijvoorbeeld: light, regular, bold of italic.
Serif of sans serif?
Schreef of schreefloos. Een schreef is het dunne lijntje aan de uiteinden van een letter. Letters met schreef zorgen ervoor dat de ogen beter begeleid worden tijdens het lezen. Daarom worden lettertypes met schreef vaak gebruikt voor uitingen met lange teksten, zoals kranten en boeken. Een bekend lettertype met schreef is Times New Roman.
Op beeldschermen wordt er juist vaak gebruik gemaakt van schreefloze lettertypes. Het oogt wat moderner en ze zijn op beeld beter leesbaar. Een bekend voorbeeld van een schreefloos lettertype is Arial.
Bruikbaar
Zorg dat het lettertype dat je kiest bruikbaar is op allerlei uitingen. Je kunt je voorstellen dat een lettertype met veel krullen wat onleesbaar wordt als je het klein af wil drukken zoals bijvoorbeeld op pennen. Denk hier dus goed over na!
Daar is ie weer: maak keuzes
Gebruik in een logo eén, maximaal twee lettertypes. In de complete branding zou je hier nog een derde aan toe kunnen voegen. En denk eraan: gebruik ze consequent. Eén lettertype voor de koppen, eén voor de bodytekst en eventueel een derde lettertype voor bijvoorbeeld persoonlijke notes of andere huisstijlelementen.
Betaald of gratis?
Je kunt ervoor kiezen om een lettertype te kopen. Maar er zijn tegenwoordig zoveel gratis lettertypes dat ook dit tot de mogelijkheden behoort. Zo biedt Google vandaag de dag 1455 fontfamilies aan via Google Fonts (fonts.google.com).
Het is wel belangrijk dat je goed checkt of je het lettertype mag gebruiken voor commerciële doeleinden want een hoop gratis lettertypes zijn alleen voor persoonlijk gebruik. Op Dafont (www.dafont.com) staan bijvoorbeeld veel leuke gratis lettertypes. Kies je hier een lettertype uit, kijk dat goed onder welke licentie dit lettertype valt!
Al met al toch nog best wel wat informatie. Natuurlijk help ik je ook graag met het maken van deze keuzes en doe ik zelf altijd een voorstel naar eigen inzicht. Ik zal dan ook toelichten waarom ik deze keuzes heb gemaakt zodat je hier verantwoord mee verder kan.